söndag 18 januari 2009

Vem är jag?

"Är jag blott en skugga som försvinner i mörkret?
Är jag en fantasi, finns jag inte?
Är jag då intet när ingen ser mig?
Är jag som ljudet i skogen som ingen hör?
Är jag som ljuset, osynligt men ändå där?
Är jag intet?

Jag är inte blott en skugga som försvinner i mörkret, ty jag har ett inre ljus, jag skall alltid synas.
Jag är inte en fantasi, jag är alltför verklig för det, ty jag kan känna smärta av alla dess slag, smärta som ingen skulle utsätta en fantasifigur för.
Jag är allt även när ingen ser mig, ty det finns inget sådant som intet.
Jag är inte som ljudet som ingen hör, ty det finns alltid någon som hör.
Jag är inte som ljuset, osynligt men ändå där, ty det finns alltid någon som ser, sålunda kan jag inte vara osynlig.
Jag är inte intet ty jag finns.

Jag är hel i själen.
Jag är det jag fötts att bli.
Jag är den enda jag kan vara.
Jag är jag.

Jag är het som elden.
Jag är fri som vinden.
Jag är vild som floden.
Jag är flyktig men bestående.
Jag är en ängel.
Jag är vacker.
Jag är jag.

Jag är bara jag."

"Semper idem" - Alltid densamme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar